Service og samferdsel

Fra lærling til leder

Hilde Rasmussen (31) begynte som lærling og er nå konstituert salgsleder på ferskvareavdelingen på Obs! Tromsø på Jekta storsenter. Hun er et typisk eksempel på at man kan klatre raskt og høyt i dagligvare- bransjen dersom man har evner og vilje til å gjøre en innsats.

– Jeg valgte å gå Service og samferdsel, eller Salg og service som det het den gangen, fordi jeg tenkte at det var raskeste og tryggeste vei ut i fast jobb, forteller Hilde.

– Jeg begynte som lærling i 2004 og var lærling i to år og tok butikkfagbrevet. Og ikke lang tid etter det var jeg i fast jobb.

Sikkerhet og muligheter

– Jeg hadde fokus på at man med Service og samferdsel kunne bli mye forskjellig, man kan for eksempel jobbe innenfor hotel- og reiseliv, logistikk, kontor og administrasjon, eller butikk- og daglivarebransjen. Så den studieretningen gir deg sikkerhet og mange muligheter. Jeg valgte butikkfag og føler jeg traff blink med det. Jeg er veldig glad for at jeg havnet i Coop Nord og på Obs!. Jeg tror jeg fort ville kjedet meg andre steder. Her er det mye som skjer, mange kunder, spennende kampanjer, og alltid blide folk, forteller Hilde.

Fra lærling til salgsleder

– Allerede som lærling bidrar du for fullt i butikkdriften. Du deltar på vareopptelling, tar imot bestillinger, fyller opp hyller eller legger opp disken. Du får være innom de fleste avdelingene, og styrer deg inn mot den avdelingen du liker best etterhvert.

– Selv styrte jeg meg inn mot ferskvareavdelingen ganske tidlig og har vært der siden, forteller Hilde.

– Nå er jeg salgsleder på avdelingen og styrer med det overordnede ansvaret for at varer er på plass, at diskene ser bra ut, planlegger kampanjer, og delegerer arbeid og ansvar til de andre ansatte på avdelingen.

Lever for kundene

– For å lykkes i denne bransjen er kroppsspråk viktig. Øyekontakt og å smile er avgjørende egenskaper. Det er viktig å huske på at det er kundene vi både lever av og lever for. Slå av en prat i ny og ne, og vær behjelpelig med det kundene spør om. Er du serviceinnstilt og hyggelig har du kommet et godt stykke på vei. Men det er også viktig å sysselsette seg selv og å ta initiativ. Tomme butikkhyller fyller ikke seg selv, og det forventes at du tar i et tak selv om du ikke blir bedt om det direkte av en overordnet, forteller Hilde.

– Vår positive holdning overfor kundene, smitter også over på arbeidsmiljøet, og vice versa. Vi har et positivt og godt miljø, noe som nok er grunnen til at så mange ansatte blir værende over mange år.

Du står sterkt med fagbrev

– Har man fagbrev i Service og samferdsel kan man jobbe med nesten hva som helst i Coop Nord. Det er opp til deg selv hva du vil jobbe med, så lenge du har initiativ, evner og vilje til å stå på og gjøre en innsats, forteller Hilde og utdyper:

– I Coop-systemet er det mange eksempler på folk som startet på «gulvet» eller som lærling, og som har jobbet seg opp til salgsleder og siden kanskje blitt butikksjef. Det er deg selv det kommer an på, avslutter Hilde.

Coop nord er en dagligvarevirksomhet som er eid av over 89.000 medlemmer.

Vi eier og driver i alt 58 butikker fordelt på 23 kommuner i Nord-, Midt-, og Sør-Troms, Ofoten og Lofoten.

Butikkene tilhører kjedene Obs, Obs Bygg, Extra, Extra Bygg, Coop Prix, Coop Marked, Coop Byggmix, og Coop Kjøkken & Hjem .

I tillegg eier og driver vi kjøpesentrene Jekta Storsenter i Tromsø, Sjøkanten senter i Harstad og Lofotsenteret på Leknes i Lofoten.

Med en omsetning på om lag 3 mrd. kroner i 2016 og ca. 1000 ansatte er vi en av de største virksomhetene i landsdelen.

For mer informasjon om lærlingeplasser eller ledige stillinger kontakt personalsjef Bente Lorentzen på telefon (+47) 917 43 663 eller e-post cn@coop.no